lørdag den 8. februar 2014

Sproglig opmærksomhedstræning i indskolingen

Mine kolleger i indskolingen har været kreative med dansk og lavet denne "lagkage" inddelt i sætninger, hvor eleverne selv skal finde den klemme med ordet, der passer ind i sætningen. 

Som så mange andre ting kan denne idé bruges til sætningslære og sproglig opmærksomhed i andre sprogfag som: engelsk på mellemtrinnet samt tysk, engelsk og fransk i overbygningen  - en sjov og anderledes måde at lære på.
Cirklen kan også differentieres med sværere eller lettere sætninger.






Her har mine kolleger visuelt sat fokus på de såkaldte 'glidende vokaler' dvs. vokaler, der lyder anderledes i ordet end de skrives f.eks. 'hos' eller 'ost' dvs. vi skriver 'o' og det lyder som et 'å'.







At visualisere grammatiske begreber, huskeregler osv. hjælper børnene til at huske og lære lettere og så synes jeg selv, at det skaber et hyggeligt læringsrum.

God fornøjelse!

Karina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar