lørdag den 3. december 2016

Bevægelsesgrammatik i dansk

I de sene dansktimer på dagen har jeg haft god erfaring med at booke skolens idrætssal og lave "Bevægelsesgrammatik" i dansk. 

Jeg øver mange forskellige drilske ord eller grammatikregler. Som et praksiseksempel vil jeg her fortælle, hvordan jeg har arbejdet med hvornår man bruger "ligge" eller "lægge".


1. Som forberedelse har jeg printet arbejdsarket fra opgaveskyen. Klik her. Derudover har jeg lamineret et papir, hvor der står: "Ligge - passiv" og "Lægge - aktivt".
Jeg har desuden lavet nogle sætninger med stor skrift på A4, hvor jeg har udeladt ordene "Ligge" og "Lægge".
Husk: eleverne skal have deres penalhuse med.

2. I idrætssalen giver jeg eleverne instruktion i, hvornår man bruger "ligge" og "lægge". 
Lægge er en bevægelse: "Jeg lægger blyanten på bordet" (aktivt) og "Jeg ligger i min seng og slapper af" (passivt). 

3. I den ene ende af salen placerer jeg laminatet med "Ligge - passivt" og i den anden ene placerer jeg laminatet med "Lægge - aktivt". 
Instruktionen er: eleverne skal stå på midten og lytte til/se sætningen, der bliver læst op af læreren. Læreren siger "bip", der hvor der skulle have stået "Ligge" eller "Lægge". 
Eleverne står alle i midten af salen på en linje. 
Hvis eleverne mener, at der i sætningen skal være et passivt "Ligge" skal løbe ned til det laminerede papir og ligge helt stille til læreren siger "midte" og de løber tilbage til midten. 
Hvis eleverne mener, at der i sætningen skal være et aktivt "Lægge" skal de spurte ned til papiret, lægge sig helt ned på mave eller ryg, rejse sig op igen, lægge sig ned og blive ved til læreren siger "midte" igen. 
4. Når vi har taget nogle runder får eleverne hver en papiropgave, som de løser et sted på gulvet rundt i salen.

Eleverne fortæller mig hver gang, at de synes det er sjovt og at de godt kan lide at sidde/ligge på gulvet og løse papiropgaver, fordi det er anderledes end når vi løser opgaver i klasselokalet. Når man skifter klasselokalet ud har eleverne ofte en anden tilgang til opgaverne - også selvom det er de fuldstændig samme opgaver, de skulle løse. 

Som lektie efter timen skal eleverne øve igen på www.grammatip.com, se hjælpevideoen herunder som repetition.



Flere eksempler:

"Synes" eller "syntes"
Når man træner "synes" eller "syntes" kan man lade eleverne gå baglæns, når der er tale om datid og forlæns med sjove skridt, når der er tale om nutid.

"Grundled" eller "udsagnsled"
Lad eleverne gå to og to til skiltet med udsagnsled ved at danne en ring. Og ligeledes lad eleverne gå to og to og danne et kryds på vej til grundledet. 

Find selv på sjove måder at finde det rigtige skilt - gå krabbegang, spurte, liste på tæer osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar